close
………………………………………………………………………………… 
船在下沉!
………………………………………………………………………………… 

瓦薩號升起了船帆,發射了禮炮,然而只航行了幾分鐘船身就傾斜了,稍微扶正了一些,可是很快又傾斜了。海水自打開的火炮炮口湧入船艙,瓦薩號就沉沒了! 

17世紀初瑞典在波羅的海地區開疆拓土,建立帝國的基石之一是一支驍勇善戰的艦隊。1620年代瑞典與波蘭交戰,1625年瑞典國王古斯塔夫二世‧阿道夫訂制了新船,其中一艘得名瓦薩。

  
瓦薩號出航圖 

在經驗豐富的荷蘭造船師亨里克‧希貝爾松(Henrik Hybertsson)的監督下,瓦薩號在斯德哥爾摩的船塢中建造。建造瓦薩號的確需要經驗,瓦薩號的雙層火炮甲板上配備有64門火炮,是當時威力最強大的戰艦之一。瓦薩號於1628年8月10日進行處女航。那天是星期日,斯德哥爾摩的海岸邊擠滿了圍觀的群眾,大家都想一窺這艘雄偉戰艦的廬山真面目。觀眾中還有各國使節,瓦薩號的處女航是野心勃勃的瑞典用來宣揚國威的戲碼。 

起航地點是在現在的斯路森(Slussen)所在地。瓦薩號升起了船帆,並依照瑞典船艦訊號規定發射了兩響禮炮。然而僅僅經過幾分鐘的航行,船身就傾斜了,稍微扶正了一些,可是很快又傾斜了。海水自打開的火炮炮口源源不絕地湧入船艙,瓦薩號就沉沒了!當時船上約有150人,30至50人左右慘遭滅頂。1961年沉船撈起時,在船上找到了25具殘骸。

  
瓦薩號傾覆圖 

瓦薩號海難事件發生的時候,國王古斯塔夫二世‧阿道夫身在波蘭屬地普魯士的戰場中。直到兩個星期以後,他才知道發生了什麼事。國王寫道,災禍必肇因於“愚昧與魯莽”,有罪者應懲處。承擔責任的海軍官員和造船人員因此被傳喚到斯德哥爾摩城堡裏去接受審訊。 

瓦薩號為何沉沒? 

17世紀時沒有可以用來計算船隻穩定性的技術,船隻,特別是戰艦,經常傾覆沉沒。戰艦容易翻覆的原因是,戰艦的負荷—大炮—位於船身的高處,和把貨物堆裝在船身底部的商船不同。 

那個時代的造船師傅使用一種尺寸表代替精密計算,他們認為固定的比例可以賦予船隻好的特性。用在瓦薩號上的尺寸比例只適用于具備單層火炮甲板的船艦,可是瓦薩號上建了雙層火炮甲板,而且上下兩層火炮甲板上排放了一樣重的可發射24磅重炮彈的火炮(正常情況下,上層甲板上放置比較輕的火炮)。公認的標準比例不再適用於瓦薩號,瓦薩號太大了。 

瓦薩號的底艙裏裝了一百多公噸的壓艙物,那些大石塊的作用是給船隻提供必要的穩定性。瓦薩號沉了,因為壓艙石的重量不足以平衡火炮、繩索、桅杆和船帆加起來的重量。

  
瓦薩號橫截面圖 

在針對瓦薩號海難事件召開的審訊中,揭露了瓦薩號出航前進行的一項穩定性測試結果。當船還停靠在城堡下方時,30個人獲准在最上層甲板上來回奔跑。在場監測的是海軍上將克婁斯‧弗萊明(Klas Fleming),他是海軍裏最有影響力的人之一。在那30個男子來回跑三次之後,眼看船就要翻了。弗萊明將軍下令停止測試,可是依然准許瓦薩號出海進行首航。 

誰的錯?

一部分是弗萊明將軍的錯。在搖晃測試後,他本來可以阻止瓦薩號出航。可是從另一方面來看,那時船已經造好了。 

一部分是國王古斯塔夫二世‧阿道夫的錯。他想要一艘大船,能裝載越多越重的火炮越好。他核准了瓦薩號的尺寸。 

一部分是造船師亨里克‧希貝爾松的錯。他依照建造單層火炮甲板戰艦的標準來造瓦薩號。但從另一方面來看,他是個曾造出許多優秀船隻的造船大師。 

瓦薩號上的船員的錯。根據一個新理論,瓦薩號失事的原因還可歸咎于船員的疏失。他們開著一艘新船,任由火炮炮口洞開,後來海水由炮口沖入,船就沉了。關閉火炮炮口再去試開新船,會是比較明智的做法。不穩定的船可以加以改造。 

事實上,我們不能把瓦薩號沉船事件歸罪於任何單一個人。造成災難的原因不如說是17世紀時造船理論知識的不足。瓦薩號是一個創新的科技實驗,在瓦薩號之後,很多具備雙層和三層火炮甲板的戰艦被成功造出。人們從瓦薩號的失敗和錯誤中學習,然後更上一層樓,船越造越好。 

因為瓦薩號的建造者亨里克‧希貝爾松在瓦薩號首航的前一年即已過世,審訊因此變得有點複雜。希貝爾松的弟弟兼合夥人阿仁特‧德‧格魯特(Arendt de Groot)代替他成為造船負責人。不過最後好像沒有人因為瓦薩號失事而被判有罪,審判長表明,船很可能造得很好,但比例不對。 

_______________________________________________ 
___________________________________________ 

原文來源:http://www.vasamuseet.se/sitecore/content/Vasamuseet/Skeppet/Historia/forlisningen.aspx 

Skeppet sjunker! 

Det tidiga 1600-talet var en tid då Sverige expanderade i Östersjöområdet. En grundsten i imperiebyggandet var en slagkraftig flotta. Under 1620-talet var Sverige i krig med Polen och 1625 beställde den svenske kungen Gustav II Adolf nya skepp. Ett av dem fick namnet Vasa. 

Vasa byggdes på Stockholms skeppsgård under ledning av holländaren Henrik Hybertsson - en erfaren skeppsbyggare. Och det behövdes erfarenhet. Vasa blev ett av sin tids mäktigaste krigsfartyg, bestyckat med 64 kanoner på två kanondäck. Den 10 augusti 1628 seglade Vasa ut på sin jungfrufärd. Det var en söndag och mycket åskådare befann sig kring Stockholms stränder för att få en skymt av det mäktiga fartyget. Bland åskådarna fanns även utländska ambassadörer - Vasas jungfrufärd skulle bli ett propagandanummer för det ambitiösa Sverige. 

Resan började vid nuvarande Slussen. Vasa hissade segel och sköt salut - svensk lösen (två skott). Men redan efter bara några minuters seglats krängde skeppet till, rätade sig något - och krängde till igen. Vatten forsade in genom de öppna kanonportarna. Och Vasa sjönk! 30-50 av de cirka 150 personerna som befann sig ombord avled. Efter bärgningen 1961 har det hittats rester av 25 skelett. 

Vid tiden för Vasas förlisning befann sig kung Gustav II Adolf bland slagfälten i polska Preussen. Först efter två veckor fick han reda på vad som hänt. Kungen skrev att katastrofen måste bero på "oförstånd och oaktsamhet" - de skyldiga skulle straffas. Ansvariga sjöbefäl och skeppsbyggare kallades till förhör på Stockholms slott. 

Vaför sjönk Vasa? 

På 1600-talet fanns inga tekniska beräkningar av fartygs stabilitet. Det hände ofta att framför allt krigsskepp kantrade och sjönk. Deras last - kanonerna - var ju placerade högt uppe i skeppet, till skillnad från handelsfartyg som stuvade lasten långt ner. 

Istället för beräkningar hade skeppsbyggmästarna så kallade bestick. Det var bestämda proportioner som ansågs ge ett skepp goda egenskaper. Besticken för Vasa var anpassade för skepp med ett kanondäck. Men Vasa förde två kanondäck - och med likadana tunga 24-pundiga kanoner både på det övre och det undre kanondäcket (det normala för skepp med två kanondäck var betydligt lättare kanoner upptill). De vedertagna proportionerna stämde inte längre - Vasa var för stor. 

Längst ner i Vasas hålskepp fanns många ton barlast - stora stenbumlingar. De skulle ge skeppet nödvändig stabilitet. Vasa sjönk därför att barlasten inte räckte till som motvikt till kanoner, virke, master och segel. 

I förhören efter Vasas förlisning framkom att ett stabilitetstest föregått seglatsen. 30 man hade fått springa fram och tillbaka över översta däck medan skeppet låg nedanför slottet. Närvarande var amiralen Klas Fleming - en av flottans mest inflytelserika män. När de 30 karlarna sprungit fram och tillbaka tre gånger höll skeppet på att kantra. Amiral Fleming stoppade provet - men lät ändå Vasa segla ut på sin jungfrufärd. 

Vems var felet? 

Amiral Fleming. Delvis. Han hade kunnat stoppa skeppet efter krängningsprovet. Å andra sidan var hon då redan färdigbyggd. 

Kung Gustav II Adolf. Delvis. Han ville ha ett stort skepp med så många och tunga kanoner som möjligt. Han hade godkänt skeppets mått. 

Skeppsbyggmästare Henrik Hybertsson. Delvis. Han byggde Vasa som om hon var ett skepp med ett kanondäck. Å andra sidan var han en skicklig skeppsbyggare som gjort många framgångsrika fartyg tidigare. 

Sjömännen på Vasa. Enligt en ny teori kan Vasas förlisning bland annat lastas på sjömännen ombord. De seglade ett nytt skepp med öppna kanonportar - och Vasa sjönk då vatten rusade in genom dessa. Det bästa hade varit att prova det nybyggda skeppet med kanonportarna stängda. Ett instabilt skepp kan byggas om. 

I själva verket kan man inte lasta någon enskild person för Vasas förlisning. Orsaken till katastrofen är istället 1600-talets bristande teoretiska kunskaper i konstruktionen av skepp. Vasa var något nytt - ett tekniskt experiment. Efter Vasa byggdes många framgångsrika skepp med både två och tre batteridäck. Man lärde sig av Vasa och gick vidare. 

Förhören komplicerades av att Vasas byggherre Henrik Hybertsson hade avlidit året innan jungfrufärden. Istället hölls hans bror och kompanjon Arendt de Groot ansvarig för bygget. Men troligen fälldes ingen såsom skyldig till Vasas undergång. Förhörsledarna konstaterade att skeppet troligen var väl byggt - men fel proportionerat.
arrow
arrow
    全站熱搜

    賴英明 發表在 痞客邦 留言(1) 人氣()